Získajte klientovu priazeň a zmeňte ju na vernosť

V biznise stále platí: máme klienta, máme biznis. Klient príde, nakúpi naše služby alebo produkty a odchádza. A práve v tomto momente je plne v našej kompetencii udržať si jeho priazeň a postarať sa o to, aby sa k nám aj vrátil.

U mojich klientov najčastejšie vnímam, že sa snažia získavať stále nových a nových klientov. Ale získať nového klienta dá omnoho viac práce, než si udržať toho, ktorého už máte. Preto vám dnes dám pár tipov, ako si udržať priazeň klientov, ktorých už máte a premeniť ju na vernosť.

Vaše služby alebo produkty sú vašou vizitkou, tvorte ich očami svojho ideálneho klienta, nie tými svojími. Zaujmete, len ak sa budete zaoberať tým, čo vaši klienti naozaj chcú, ak nimi vyriešite klientove potreby. A práve toto sa často podceňuje. Prečo? Najčastejšie preto, že nevieme, čím zaujať svojho klienta a získať si jeho pozornosť a neskôr aj dôveru. Ako to urobiť?

1. Načúvajte svojmu klientovi.

Je to najdôležitejší krok, ako si získať klientovu priazeň. Dozviete sa o jeho skutočných potrebách, o jeho túžbach a prianiach, čo vám pomôže budovať si s nimi vzťah. Ak zistíte, čo im chýba, čo by chceli vylepšiť, čo by bolo pre nich ďalším benefitom v súvislosti s vašou expertízou, a potom im to aj dáte, budú vďační, prekvapení, budú o vás hovoriť.

Položte sebe, alebo ešte lepšie svojmu klientovi, nasledujúce otázky (v súvislosti s vaším biznisom) a hľadajte odpovede:

Čo klienta trápi? Čo rieši? Čo mu nedá spať? Čo je jeho nočná mora? Aký má problém? Čo by mu uľahčilo život? S čím mu ešte môžem pomôcť?

A potom mu dajte riešenie, ktoré ho priblíži k tomu, po čom túži. Vytvorte pre nich službu a produkty ušité na mieru, ktoré im tento problém pomôžu zmierniť, odstrániť, upraviť, dajte im informácie, ponúknite rôzne benefity a možnosti a urobte to tak, aby klienti s vami – u vás dostali jedinečný zážitok.

2. Originalita je vašou najsilnejšou zbraňou.

Odlíšte sa a zaujmite, buďte originálny. Zamyslite sa: Čo je vaša najsilnejšia zbraň? Čím si pritiahnete svojich klientov a zároveň im pomôžete?

K vašim službám alebo produktom dajte vždy niečo navyše, čo klientovi rozšíri obzory v súvislosti s tým, pre čo si k vám prišiel. Jednoduché know-how na ochutnávku môžete klientovi ponúknuť ako eBook, check list, záložku do knihy, video … Klient to nečaká, a práve preto ho to poteší, prekvapí. Cíti sa zaviazaný vďačnosťou a toto malé gesto môže spôsobiť, že sa k vám neskôr vráti, zostane, stane sa laojálny.

Potrebujete klienta? ISTE! Prečo by ste ináč podnikali?!

V biznise to spravidla funguje takto: ak máte kamennú predajňu, predávate fyzický produkt, alebo otvorenú prevádzku,

  • * klient príde, nakúpi vaše služby alebo produkty,
  • * zaujme ho vaša ďalšia / nová ponuka,
  • * (magnet) zoberie si od vás niečo zdarma (ak mu to ponúknete)

A teraz si to vezmeme ešte raz, ale v opačnom poradí, lebo takto to funguje v online biznise:

  • * (magnet) klient si zoberie od vás niečo zdarma (na webe, v eshope, na blogu …),
  • * zaujme ho vaša ďalšia / nová ponuka (ak mu ju po magnete ponúknete),
  • * príde na web, nakúpi vaše služby alebo produkty …

3.Dajte klientovi magnet, ktorý vám pomôže zmeniť jeho priazeň na loajalitu.

Teda bolo by fajn nejaký mať, pretože váš biznis bude prosperovať, len ak si s klientom vytvoríte vzťah, vzbudíte v ňom dôveru, naučíte ho niečo, čo mu pomôže a bude ochotný vrátiť sa k vám pre ďalšie informácie alebo služby či produkty.

Ako to vlastne s tým magnetom je? Dajte klientom niečo, čo nečakajú a budú sa cítiť dôležití, odídu od vás spokojní a opäť sa k vám vrátia.

Obľúbeným magnetom na loajálneho klienta v zmysle: „tu dostanem viac“, s ktorým ste sa iste aj vy stretli, je poštovné zdarma (pri objednávke nad určitú sumu, miniatúra veľkého produktu (parfémy)

Pod slovom MAGNET obvykle myslíme naše know-how vo veľmi skrátenej a atraktívnej forme, ktorá natoľko zaujme klienta, že sa k nám vráti, dá nám svoju pozornosť aj nabudúce, nepobeží ku konkurencii.

V online svete je ochotný vymeniť ju za svoj e-mail: on získa informácie a my kontakt naňho, v off-biznise urobí objednávku na ďalšie služby, opakovane nakúpi produkty, čiže zostane nám verný.

Pripravte mu niečo, čo ho k vám opäť pritiahne. Vrelo odporúčam.

Ja som textová kúzelníčka. Mojou srdcovkou sú magnety – najmä ich obsahová stránka. Pomáham klientom dať do textovej a grafickej podoby riešenia na problém ich klienta. A robím to s láskou a vášňou pre texty a s citom pre grafiku.

Ako sa vaše know-how môže zmeniť na skvelý magnet? Pridajte k tomu, pre čo si k vám klient prišiel (produkt / služba), niečo navyše. Prezentovať to môžete na webe, v eshope, na sociálnych sieťach, Blogu, youtube kanále, alebo ako fyzický predmet, ktorý dáte klientovi do ruky …

Máte doma rôzne prívesky na kľúče, perá, zápisníky, zapaľovače, poháre, …, ktoré ste dostali zdarma a „svieti“ na nich niečia reklama? Určite, sama také na networkingoch rozdávam. Pripomínajú vám darcu a lákajú k nahliadnutiu – na web, do e-shopu, na sociálne siete – len omrknúť a samozrejme, ak vám tam niečo cinkne do nosa, nakúpiť.

4.Myslíte si, že vo vašom fachu magnet pre klientov je nereálny?

Vyvediem vás z omylu. Najdôležitejšie totiž nie je to, v čom podnikáte, ale otázka: Aký problém rieši váš klient? A potom premyslieť a dať mu miniriešenie – také, ktoré mu ihneď (alebo v krátkom časovom horizonte) pomôže.

Pozrime sa na konkrétne príklady z praxe. AKO VÁŠHO KLIENTA BY MA ZAUJÍMALO:

Vyrábate kvalitné masívne interiérové dvere?

Tak to je skvelé, ja som presne váš ideálny klient. Mám takých dverí doma osem, okolo kľučiek sú fest uchytané a ja som vo fáze, že viem, že potrebujú údržbu, ale (pretože sú z masívu), neviem ako na to.

Magnetom ako stvoreným pre mňa (vášho klienta) by mohlo byť:

  • návod ako dať dreveným dverám opäť ich pôvodný vzhľad (video, eBook/text)
  • zoznam – 3 ingrediencie, ktoré potrebujete, aby vaše masívne dvere opať žiarili čistotou (PDF leták)
  • postup (video) – čo robiť, aby boli vaše dvere opäť ako nové
  • check list – 5 krokov, ako sa starať o dvere z masívu (PDF leták – kontrolný zoznam)

A toto by ma fakt zaujímalo. Idem googliť na internete. Som zvedavá, na koľkých weboch tieto informácie nájdem.

Vyrábate keramické hrnce na pečenie chleba?

Pridajte ebook – receptár, na niekoľko domácich chlebov alebo ďalších pochúťok, ktoré vo vašom hrnci môže klient vykúzliť. Alebo na webe/eshope ponúknite videonávod, ako sa o taký hrniec starať, aby čo najdlhšie poslúžil.

Ste pedikérka? Dajte klientovi při odchode malú vzorku krému, ktorý ste použili pri ošetrení jeho nôh, spolu s kartičkou o jeho zložení a účinkoch, aby si to klient nemusel pamätať. Na webe/eshope môžete publikovať rady o tom, ako sa doma starať o nohy v čase medzi dvoma pedikúrami.

Ste hair stylista? Ako vášho klienta by ma zaujímali rady, ako sa správne starať o svoje vlasy. Prínosné by určite boli aj pravidelné krátke vysielania s týmito radami na youtube kanále, alebo napíšte článok, pridajte im malú vzorku vlasovej masky s návodom na použitie…  

Vlastníte záhradníctvo? K nákupu pridajte vzorku hnojiva na kvety, ktoré si u vás klient kúpil, alebo opäť niečo vzdelávacie – ako pestovať kvet, ktorý si u vás klient kúpi, aby mu počas sezóny robil radosť.

A môžete byť ešte originálnejší – ja mám doma (už niekoľko rokov) malú záhradnícku lopatku s logom záhradníctva, v ktorom som urobila veľký jarný nákup – zemina, kôra, hnojivá, sadenice a počas sezóny ju často používam. A hádajte, kde si chodím pre ďalšie záhradnícke náležitosti, vždy keď sa mi niečo minie?

Prevádzkujete fotoateliér? Pridajte fotku navyše, vyretušujte klientovi jazvu na čele J, pri objednávke veľkého množstva fotiek venujte fotorámik podľa jeho výberu (ak tento bonus chcete udržať v rovnakej cenovej hladine, vopred si pripravte tie, z ktorých mu dáte vybrať).

Príležitosť obdariť vášho klienta máte počas celého roka aj pri rôznych sviatkoch, ktoré nám ponúka kalendár. Je Deň matiek? Klientkam, ženám, ktoré sa ocitnú v ten deň vo vašom kozmetickom salóne, by som venovala pozornosť – malú drobnosť, ktorá ich poteší. Ak máte e-mailovú databázu klientov, pošlite pri príležitosti tohto sviatku e-mail s pozdravom a pripojte drobné rady / tipy, ako … (v súvislosti s oblasťou vášho podnikania).

5.„BUM magnet a koniec“?

Zďaleka nie. Sledujte spokojnosť svojich klientov a snažte sa neustále zlepšovať. Robte pravidelné prieskumy a dotazníky ohľadne klientovej spokojnosti. Ak získate od klienta e-mailový kontakt, napr. vyplnením dotazníka spokojnosti, môžete posielať klientovi dobré rady a tipy aj e-mailom.

A nezabudnite na referencie – spätnú väzbu, ako sa s vami cítia vaši klienti – to je totiž jeden z najlepších magnetov, ktorí pritiahne ďalších klientov. Bola som vo wellness salóne, kde mali v čakárni pripravené kartičky, na ktoré mohli klienti napísať svoju spokojnosť a ako poďakovanie si odniesli pero, ktorým referenciu písali, samozrejme s logom toho salónu.

A za akúkoľvek spätnú väzbu môžete dať v online bezplatný obsah zdarma, o jeden mesiac predĺžené členstvo (ak máte uzavretú komunitu, klub spokojných klientov) …

V offline to môže byť niečo navyše k svojim službám: malú vzorku produktu, malé drobné poďakovanie, ktoré opäť poslúži ako magnet a prehĺbi loajalitu klienta.

Tvorte si komunitu, ktorá vás bude sledovať, podporovať a šíriť povedomie o vašich službách ďalej. Dajte klientom vždy viac, ako čakajú. Ak prekonáte očakávania vašich klientov, získate si tým ich srdce, dôveru a loajalitu.

Potrebujete nasmerovať, čo vaši klienti naozaj potrebujú? Môžeme si spolu dať konzultáciu. Pomôžem vám vymyslieť, akým magnetom, štýlovým a originálnym pre váš biznis, zaujmete vašich klientov.

Chcete sa do toho ihneď pustiť samy a zistiť, čím zaujať svoje publikum, začnite tu >>> V tomto minikurze získate námety na magnet, tému na nový článok alebo online produkt, sériu e-mailov, ktoré budú napĺňať vašu e-mailovú databázu. 

Teším sa, čo spolu vytvoríme

Monika Gahérová, expert na texty

Monika Gahérová
TEXTujem a pomáham v online klientom s obsahom - magnety, predajky, check listy, landing page vyladím tak, aby hovorili rečou klienta. Mojou srdcovkou sú magnety, ktoré vám budú napĺňať e-mailovú databázu. Ráčte vstúpiť>>

Letný semester v ŠTUDOVNI vám pomôže zodpovedať aj tieto otázky:

Kto je môj klient a čo ho zaujíma? Ako sa pripravuje e-mailing po magnete? Pomôže mi v biznise newsletter pre dlhodobú komunikáciu? Zákulisie a 
technické nastavenia e-mailovej komunikácie v smart.emailingu.

Pridajte sa na workshopy a študujte s mentorom.