Tak vážení, takto NIE! Chcete predsa, aby s vami klienti zostali!

Pred časom sa mi do rúk dostal jeden eBook – bol hotový, pripravený na cestu k svojmu čitateľovi a slovami jeho autorky:

* texty som usporiadala tak, aby bolo čo najmenej strán

* obrázky som vložila na každú stranu, aby bol graficky čo najkrajší

* obsahovo som tam napísala všetko, čo klienti potrebujú vedieť a je tam kopa tipov a rád, ako si s tým poradiť

Už roky robím AUDIT eBookov a mám veľa spokojných klientov. Milujem prácu s textom a Word zvládam ľavou zadnou. Hotový eBook si prečítam a s láskou odporučím klientovi zmeny: obsahové, štylistické, ale najmä tie technické, lebo aj eBook zdarma by mal mať správne ingrediencie, ktoré z neho spravia skvelého markeťáka.

Oukej, prisľúbila som teda gramatickú a štylistickú korektúru, veď čo iné potrebuje hotový eBook?

Len som nakukla, už som vedela, že tento eBook by som určite ku klientovi neposlala v stave, ako sa ku mne dostal a že s ním bude ešte veľa práce. Čo som objavila pri prvom čítaní?

  • texty husto popísané, strácala som sa
  • obrázky vložené na každej strane, odpútavali pozornosť čitateľa
  • dátovo (jeho veľkosť) bol eBook tak veľký dokument, že bolo ťažké ho stiahnuť do počítača
  • a chýbalo v ňom niekoľko dôležitých vecí, ktoré by zo mňa urobili klienta – bez nich zostanem len čitateľom

Tak vážení, takto NIE!

Chcete predsa, aby klienti zostali, dočítali eBook do konca, aby sa zmenili na vašich verných fanúšikov?!

Magnet netvoríte pre seba! Čitatelia eBooku – vaši klienti – sú tí, na ktorých treba myslieť, keď eBook vytvárate. Preto im treba jeho čítanie / prezeranie čo najviac uľahčiť.


Ľudia v online nečítajú! Toto je svätá pravda na webe, na blogu aj v eBookoch.

Ľudia „skenujú“ – prelietavajú text očami a hľadajú, čo ich zaujme. Ak im ponúknete husto popísaný text, často sa v ňom stratia, hovorí sa tomu, že „nemám o čo oči oprieť“. A namiesto čítania radšej eBook znechutene zatvoria, strácate ich pozornosť, odchádzajú (možno aj ku konkurencii).

Tu je niekoľko mojich tipov, ktoré môžete využiť pri tvorbe eBooku. Ak už nejaký eBook máte, moje nasledujúce rady môžu byť pre vás osnovou, čo si v ňom skontrolovať, upraviť.

Pracujte s textom:

  • tvorte kratšie odseky
  • používajte zvýraznenie slov, viet – tučné písmo, kurzíva urobia v texte veľkú službu
  • zabudnite na opisný tón reči (nepíšete román, pomáhate klientovi s jeho problémom) a všade tam, kde sa to dá, rozčleňte texty do odrážkových alebo číslovaných zoznamov
  • nadpisy vytvárajte pomocou štýlov, ktoré nájdete na záložke Domov/Štýly

Môžete si vybrať niektorý z predvolených štýlov alebo si vytvorte vlastný. Štýly predstavujú určité vlastnosti formátovania. Slúžia na to, aby ste tieto vlastnosti nemuseli prácne nastavovať pre rôzne časti textu manuálne – vďaka štýlom ich nastavíte jedným kliknutím.

Pri formátovaní viacstranového dokumentu túto funkciu určite oceníte. Ak si pri písaní dokumentu rozmyslíte napríklad farbu nadpisov a túto farbu zmeníte v nastaveniach štýlu, automaticky sa zmení farba všetkých nadpisov označených daným štýlom. Nemusíte ich všetky upravovať manuálne.

Pracujte s dokumentom:

  • nastavte riadkovanie na väčšie, text bude pôsobiť vzdušnejšie
  • zvoľte medzery pred a za odsekmi
  • nezabudnite na hlavičku a pätu
  • využite rôzne zarovnania textu

Ukážka návodu na zarovnanie textu je z môjho eBooku 22 AHA momentov Wordu, ktorý nájdete v ŠTUDOVNI. Nájdete v ňom aj postupy, ako nastaviť medzery pred a za odsekmi a vložiť do eBooku hlavičku a pätu, alebo ďalšie AHA vychytávky na prácu s Wordom.

Zarovnanie napravo sa používa minimálne, ale veľmi efektne ukáže napríklad v päte dokumentu, alebo v prípade usporiadania textu k fotke.

Pracujte s obrázkom:

Vložiť obrázok vám nezaberie viac ako 1 minútu, musíte ale vedieť, kde ho máte v počítači a ako ho upraviť, aby vo výsledku zaberal v dokumente len minimum miesta.

Je fajn, ak pred vložením obrázka do eBooku zmenšíte jeho dáta aj rozmery, pretože každým veľkým obrázkom naberá objem aj eBook a môže sa stať pre klienta nestiahnuteľným. Podrobný návod ako na to, budem s mojími študentami „preberať“ v mentoringu INGREDIENCIE SKVELÉHO MAGNETU, ďalší semester začína 2.2.2023, chyťte si svoje miesto.

Súčasťou tohto kurzu je aj videonávod: Ako vybrať farby z obrázka a použiť ich v nadpisoch eBooku alebo inej grafike na webe. Ako na to, sa dozviete v tomto videu >>>

Pracujte s témou:

Nech už píšete na akúkoľvek tému, určite nie ste prvý, kto tak urobil. Je vysoko pravdepodobné, že ju už spracoval niekto pred vami. Nie je treba vymýšľať koleso odznova. Inšpirujte se u iných! Hľadajte kľúčové slová, spojenia, ktoré v súvislosti s vašou témou ľudia vyhľadávajú a samozrejme, nezabudnite uviesť zdroje.

Vymyslieť, o čom magnet bude, aby splnil vaše i návštěvníkove očakávania, sa zdá náročné. Môžete sa dostať do dvoch situácií: buď vám napadne veľa tém a neviete, ktoré vybrať, alebo nemôžete prísť ani na jednu. Odporúčam uvažovať:

  • musí ísť o problém, ktorý ideálneho klienta zaujíma – rieši ho
  • k téme máte veľa čo povedať a výborne sa v nej orientujete
  • e-book/magnet musí byť užitočný a praktický – pomôže, inšpiruje alebo poradí
  • tému je možné prepojiť s ponukou vašich produktov a služieb

Pripomínam len, že nie je potrebné povedať ľuďom v jednom eBooku všetko (čo viete). Cieľom eBooku je pomôcť vyriešiť jeden ich problém, poučiť, urobiť to zmysluplne a chytro a odkázať ľudí na ďalšie zdroje – vaše články, kurzy, podcasty, … pretože presne o to tu ide: udržať si jeho pozornosť, urobiť z čitateľa vášho eBooku vášho klienta.


Hm, toto všetko je vám jasné, ale stále neviete, ako sa pohnúť z miesta? Ak máte v hlave chaos okolo tvorby magnetu a hodil by sa vám niekto, kto vás z neho vyvedie, najmite si ma ako mentora. Som vám k dispozícii, ak chcete:

  • zistiť, o čom písať v eBookoch alebo na blogu
  • vymyslieť skvelý magnet presne na mieru vášho klienta
  • zostaviť cestu klienta od magnetu až k landing-page, napísať sériu e-mailov po jeho stiahnutí
  • napísať sériu e-mailov po jeho stiahnutí
  • vymyslieť stratégiu pre emailing, články na blogu alebo posty na sociálne siete
  • upraviť texty vášho webu, aby hovorili rečou vášho klienta   

Premýšľate, ako priviesť klientov na svoj web? Vytiahneme nápady zo šuflíka, roztriedime ich, alebo nájdeme nové a o 6 týždňov budete mať magnet, ktorý pošlete na magnetickú výpravu k vašim klientom! Dostať sa do toho správneho tvorivého flow, keď človek odskakuje od tvorenia k vareniu alebo k deťom, môže byť celkom náročné. Dozriem na to, aby ste sa nestratili.

Čokoľvek spolu vytvoríme, bude to prospešné pre vás aj vašich klientov.


Hm, toto všetko je vám jasné a vy už máte eBook / magnet dávno hotový? Dovoľte mi pozrieť si ho a ja vám poviem, aké meno vám spraví u klienta. A ak bude treba, pomôžem vám ho vytuniť, aby ste si nepokazili prvý dojem u klienta.


Ak toto už poznáte a hodili by sa vám iné rýchle tipy a triky, ako spacifikovať text, doladiť grafiku, alebo skrotiť svoj počítač, nazrite do mojej ŠTUDOVNE. Práve pre vás pripravujem ďalší nový návod.

O svojich eBookoch a textoch môžete debatovať aj vo FB skupine eBookárov – začiatočníkov aj pokročilých, ak hľadáte tipy a námety, alebo sa vo vašich textoch/eBookoch niečo zadrhlo a neviete ako pokračovať.

Monika Gahérová

www.pocitacprezeny.sk 

Monika Gahérová
TEXTujem a pomáham v online klientom s obsahom - magnety, predajky, check listy, landing page vyladím tak, aby hovorili rečou klienta. Mojou srdcovkou sú magnety, ktoré vám budú napĺňať e-mailovú databázu. Ráčte vstúpiť>>

jesenný semester - POĎTE SI VYTUNIŤ GRAFIKU

Prejdeme si základy CANVY / verzia ZDARMA, ukážeme si, ako sa nenarobiť pri premene jednej šablóny, ako CANVU využiť v adventnom období a pripraviť si  grafiku pre svoj online biznis v jednotnom štýle.

Skvelou grafikou nič nepokazíte. Tému mesiaca môžete prelúskať: 

v ŠTUDOVNI, kde môžete študovať so mnou alebo svojím tempom - čakajú tam na vás prednášky a návody, hľadajte tému "grafika".